16 de gener, 2007

Res ha canviat

Tenia les mans grans, encallides per la feina, i aspres pel contacte amb el ciment. Quan al tard arribava de l’obra seia a una cadira de boga vora el balcó, des d’on veia com el sol s’amagava al darrera dels Ports, i jo em disposava a seure sobre els seus genolls. Li mirava les mans i em mirava les meves, jo veia del tot impossible que algun dia pugues tenir unes mans com aquelles per poder treballar com ell ho feia. Ell reia i amagava el meu cap menut a sota la jaqueta, entre el seu cor i el rellotge de butxaca, i als compassos del toc, toc d’un i el tic, tac de l’altre em contava histories de la seva terra, de la seva infantesa i de les coses que li van ocórrer fins arribar aquí.

Als matins, al passar el Pont em creuo amb homes que van apressa cap a la feina, uns porten una petita bossa amb algun entrepà, altres una petita nevera per tot el dia, alguns una ampolla d’aigua.
Pels objectes o la roba que duen intento endevinar la feina que fan, els uns duen cabassos de plàstic per a la taronja, els altres duen la roba amb rastres definitives de pintura, n’hi qui la du rovellada imagino que ferrallistes, i els més nombrosos, suposo que paletes, amb la roba polsosa deixen al passar un rastre d’olor a ciment.

És llavors, quan se'm desperten els records dormits. Tinc la sensació de sentir ulular, al tard, molt llunyana, la sirena de Bau: i del carrer Sant Blai (encara conegut com el Coll de Sant Joan) fins Bisbe Aznar s’ompli d’homes a peu o en bicicleta, que venen de l’Eixample, del Temple o de Ferreries: els uns giren per la cantonada de Sifons Bertomeu, i Pujada Sant Blai amunt, van al Garrofer i Santa Clara; altres entren per Mercaders i Montcada i s’escampen per Purísima i el Rastre, n’hi ha que busquen el carrer de la Rosa per arribar a les Costes del Castell i la resta enfilen Ciutat i Creuera en direcció a Remolins.

No han canviat gaire les coses, els homes que em creuo cada matí, fan feines semblants a les que feien els nostres pares, al tard, enfilen pels mateixos carrers, i viuen a les mateixes cases on vam viure natros ara fa un bon grapat d'anys.
Qui ho ha dit que som al segle XXI? Alguns potser ja hi són, però no tots.